Grupa VAG to niemiecki koncern produkujący samochody. W skład koncernu wchodzą popularne i znane marki samochodów takie jak Volkswagen, Skoda, Audi, Seat oraz nieco bardziej ekskluzywne czyli Bentley, Lamborghini i Porsche. Do grupy VAG zalicza się także producent motocykli Ducati oraz koncerny Scania i MAN, produkujące samochody ciężarowe i transportowe. Pojazdy z grupy VAG mają wiele wspólnych podzespołów, np. silniki, skrzynie biegów oraz części mechaniczne. W tym artykule opiszemy, jakie oleje będą najlepsze do najpopularniejszych wysokoprężnych jednostek napędowych i modeli aut z tego koncernu.
Silnik 1.9 TDI
To chyba najbardziej znany i lubiany silnik diesla koncernu VAG. Łączy bezawaryjność i kulturę pracy z niezłymi osiągami i przeciętnym spalaniem. Na przestrzeni lat powstało wiele jego wersji. Osiągają one moc od 90 do 150 koni mechanicznych. Silniki te słynną ze swojej niezawodności. Znajdziemy je w samochodach takich jak:
- Volkswagen Passat, Golf, Sharan, Polo, Touran
- Audi 80, A3, A4, A6
- Skoda Octavia, Roomster, Fabia, Superb
- Seat Alhambra, Toledo, Ibiza, Cordoba, Leon, Altea
Jaki olej do silnika 1.9 TDI?
W przypadku tego silnika, przy doborze oleju powinniśmy kierować się odpowiednimi aprobatami producenta. Przed wyborem oleju silnikowego sprawdźmy, która aprobata jest przeznaczona konkretnie dla naszego auta, ponieważ 1.9 TDI powstał w wielu wersjach, które różnią się od siebie mocą oraz zastosowanymi podzespołami. W aucie z silnikiem 1.9 TDI najlepiej sprawdzą się syntetyczne oleje o oznaczeniu 0W-40, 5W-30 czy 5W-40. Jeśli chodzi o aprobaty producenta dla tego silnika to przedstawiają się następująco:
- VW 505.00 – dla jednostek z turbosprężarką i bez (produkowanych do sierpnia 1999 roku)
- VW 505.01 – dla jednostek z pompowtryskiwaczami
- VW 506.01 – dla jednostek z pompowtryskiwaczami, serwisowanych w standardzie Long Life;
- VW 507.00 – oleje niskopopiołowe (typu „low SAPS”) do silników wyposażonych w filtr cząstek stałych DPF, serwisowanych w standardzie Long Life.
Z konkretnych produktów polecamy:
PETRONAS SYNTIUM 3000 AV °CoolTech™ 5W-40
ORLEN OIL PLATINUM MAXEXPERT C3 5W-40
PETRONAS SYNTIUM 7000 °CoolTech™ 0W-40
Silnik 1.6 TDI
Jednostka wysokoprężna 1.6 TDI to odpowiedź koncernu VAG na unijne normy emisji spalin Euro 5. Silnik 1.6 TDI mocą dorównywał sławnej i lubianej jednostce 1.9 TDI, która z uwagi na restrykcje ekologiczne nie mogła być już montowana w nowych samochodach. Moc jednostki 1.6 TDI to w zależności od wersji: 75, 90, 105, 115 lub 120 KM. Spalanie bez wątpienia duży plus tej jednostki. 1.6 TDI przy oszczędnej jeździe może zejść do spalania ok. 4 litrów diesla na 100 km. To bardzo dobry wynik. Co się tyczy bezawaryjności to 1.6 TDI nie sprawia problemów. 1.6 TDI jest stosunkowo krótko w użyciu i dopiero za kilka lat będziemy mogli ocenić czy wtryskiwacze, rozrząd, turbosprężarka czy filtr DPF są trwałe i solidne. Jednostkę 1.6 TDI spotkamy pod maską takich aut jak Skoda Fabia czy Volkswagen Golf.
Jaki olej do silnika 1.6 TDI?
Z uwagi na normy emisji spalin Euro 5, 1.6 TDI musiał zostać wyposażony w zawór recyrkulacji spalin EGR, filtr cząsteczek spalin DPF i katalizator. Dodatkowo silnik posiada turbosprężarkę. Przy doborze oleju powinniśmy wziąć pod uwagę obecność tych wszystkich podzespołów. W instrukcji obsługi producent zaleca stosowanie oleju oznaczonego symbolem 0W30 i aprobatą 507 00, sprawdzą się również oleje silnikowe 5W30 oznaczone symbolem VW 504.00/507.00. Z konkretnych produktów możemy polecić:
PETRONAS SYNTIUM 7000 LL °CoolTech™ 0W-30
HIGHTEC MULTI SYNT DPF SAE 5W-30
Silnik 2.0 TDI
Jednostka 2.0 TDI to następca silnika 1.9 TDI. Niestety po swoim poprzedniku nie odziedziczyła bezawaryjności. Szczególnie silniki z początku produkcji posiadają szereg niedociągnięć i niesprawdzonych rozwiązań. Z biegiem czasu wprowadzane były poprawki i modyfikacje, stąd też silnik 2.0 TDI ma bardzo wiele wersji. Planując zakup auta z jednostką 2.0 TDI radzimy skupić się na nowszych wersjach z głowicą 16-to zaworową. Z głównych bolączek silnika można wymienić delikatne pompowtryskiwacze, problemy z pompą oleju czy pękającą głowicę. W przypadku pompowtryskiwaczy sposobem na dłuższą ich żywotność jest tankowanie dobrego paliwa, stosowanie regularnie dodatków oczyszczających i wymiana filtra paliwa. Jeżeli chodzi o pompę olejową, to pomaga regularna kontrola elementu oraz wybór wysokiej klasy oleju silnikowego, który zadba o dobre smarowanie tego elementu, jak i całego silnika.
Jaki olej do silnika 2.0 TDI?
Wybór dobrego oleju z odpowiednimi specyfikacjami i normami pomoże nam wydłużyć żywotność silnika. Do silnika 2.0 TDI polecamy wybrać olej syntetyczny o specyfikacjach 5W-30, 0W-30. Producent dopuszcza do użycia w tym silniku oleje oznaczone symbolem VW 504.00 / 507.00.
Nasze rekomendacje:
PETRONAS SYNTIUM 7000 LL °CoolTech™ 0W-30
Silnik 3.0 TDI
To sześciocylindrowa jednostka napędowa z cylindrami w układzie V. Dzieło inżynierów Audi. Silnik 3.0 TDI generuje w zależności od wersji 224, 233 oraz 245 KM a w topowej wersji Audi A8L montowana była wersja o mocy 333 KM. Silnik 3.0 TDI pracuje pod maską aut takich jak: Volkswagen Phaeton, Tuareg, Audi A4 i A6, A8, Q7. Jednostka 3.0 TDI to bez wątpienia mocna maszyna dająca wiele satysfakcji z jazdy. Jeśli chodzi z kolei o trwałość i eksploatacje jednostki to nie jest zbyt kolorowo. Główną bolączką tego silnika jest nietrwały, skomplikowany i drogi w wymianie rozrząd.
Jaki olej do silnika 3.0 TDI?
W przypadku każdego silnika diesla, olej silnikowy ma ciężkie życie, a to głównie za sprawą sadzy, która w dużych ilościach miesza się z olejem podczas pracy silnika. Jednostka 3.0 TDI występuje w odmianach z filtrem cząsteczek stałych DPF i bez niego. Przed wyborem oleju silnikowego sprawdźmy, która wersja silnika zamontowana jest w naszym samochodzie. Do silnika 3.0 TDI producent dedykuje oleje oznaczone symbolami VW 504/507. Najlepiej sprawdzą się syntetyczne oleje silnikowe 5W30 0W30 i 5W40. Z konkretnych produktów proponujemy:
PETRONAS SYNTIUM 7000 LL °CoolTech™ 0W-30
HIGHTEC MULTI SYNT DPF SAE 5W-30
Silnik 1.4 TDI
Silnik 1.4 TDI to wysokoprężna jednostka napędowa stworzona z myślą o małych, kompaktowych samochodach takich jak Volkswagen Lupo, Seat Arosa, Audi A2, ale spotykamy ją też w modelach Skoda Fabia, Roomster, Rapid, Volkswagen Polo. Z uwagi na to, że jest to silnik 3-cylindrowy nie grzeszy on kulturą pracy. Jest hałaśliwy i wytwarza silne i wyczuwalne wibracje. 1.4 TDI w zależności od wersji oferuje 70, 75, 80 i 90 KM. W cyklu mieszanym jednostka pali średnio 4,5 do 5 litrów oleju napędowego na 100 km, a przy dynamicznej jeździe nie przekroczy 6 litrów na 100 km. W trasie przy ekonomicznej jeździe można osiągnąć spalanie rzędu 3,3 l na 100 km. Wyniki bardzo dobre. Z głównych mankamentów silnika 1.4 TDI należy wymienić małą moc, kulturę pracy i turbo-dziurę. Motor 1.4 TDI to także trwała i bezawaryjna konstrukcja. Regularnie serwisowany oraz niepiłowany 1.4 TDI potrafi bezawaryjnie kręcić bardzo wysokie przebiegi. Usterki, które się pojawiają są drobiazgowe i tanie w usunięciu.
Jaki olej do silnika 1.4 TDI?
Późniejsze wersje silnika 1.4 TDI są wyposażone w filtr cząsteczek stałych DPF, zatem oleje silnikowe muszą spełniać aprobatę VW 504.00/507.00. W starszych jednostkach możemy z powodzeniem stosować oleje z aprobatami 505.01. Zalecane lepkości to 5W30, 0W40, 5W40.