Jak dobrać wycieraczki samochodowe?
Wycieraczki samochodowe to nieodłączny element każdego auta. W zasadzie można powiedzieć, że zostały wynalezione równo z samochodem. Początkowo były one poruszane ręcznie przez kierowcę podczas jazdy, ale już na początku XX wieku za sprawą Józefa Hoffmanna – wybitnego pianisty i pasjonata – wynalazcy polskiego pochodzenia, pojawiły się pierwsze wycieraczki automatyczne. W dzisiejszych czasach wycieraczki samochodowe mają wiele rodzajów, kształtów, rozmiarów i są wbrew pozorom elementami dość skomplikowanymi. Dobór odpowiednich wycieraczek, a także ich prawidłowy montaż i ustawienie to gwarancja dobrej widoczności, a co za tym idzie bezpieczeństwa.
Rodzaje wycieraczek samochodowych
Wycieraczki możemy podzielić na 3 główne grupy:
- Wycieraczki szkieletowe – to wycieraczki, w których guma zbierająca wodę z szyby osadzona jest na specjalnym stelażu. Montowane są raczej w starszych samochodach. Główne zalety szkieletowych wycieraczek to: trwałość, pióro z zagęszczonej gumy, wydajność i aż osiem równo rozmieszczonych punktów docisku. Uważajmy jednak na ich stan techniczny. W wysłużonych i zużytych wycieraczkach szkieletowych, guma może odpaść od stelaża a w konsekwencji szyba czołowa zostanie bardzo porysowana przez metalowe elementy wycieraczki.
- Wycieraczki bezszkieletowe (płaskie) – jak sama nazwa wskazuje nie posiadają stelażu. Spotykane są w nowszych samochodach i z ich głównych zalet należy wymienić elegancki wygląd, równomierne przyleganie do całej szyby i wysoką skuteczność wycierania nawet w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych. Minusem wycieraczek bezszkieletowych niewątpliwie jest ich cena. No ale za jakość warto zapłacić więcej.
- Wycieraczki hybrydowe – łączą ze sobą cechy wycieraczek szkieletowych i bezszkieletowych. Głównymi zaletami tego typu wycieraczek są całkowicie zamknięta, stylowa, matowa obudowa w kolorze czarnym, bardzo łatwy montaż w ramieniu wycieraczki oraz rdzeń umieszczony w obudowie wycieraczki, gwarantujący doskonałe przyleganie do powierzchni szyby. Podobnie jak w przypadku wycieraczek bezszkieletowych minusem jest wysoka cena.
Wszystkie wyżej wymienione typy wycieraczek znajdziesz na naszej stronie internetowej:
Mocowania wycieraczek
Pióra wycieraczek mocuje się do ramion za pomocą różnego rodzaju mocowań. Najpopularniejsze mocowanie, spotykane od dawna w autach to mocowanie typu „U”. Szukając wycieraczek do swojego samochodu najpierw sprawdźmy jak zakończone są ramiona wycieraczek. Poniżej na obrazku jest kilka innych często spotykanych typów mocowań.
Jaka długość wycieraczki?
Najważniejsza rzecz, o której musimy pamiętać przy kupowaniu wycieraczek, to to, że lewa wycieraczka jest dłuższa od prawej, co wynika oczywiście z geometrii szyby. Generalnie im dłuższa wycieraczka tym większa powierzchnia szyby jest oczyszczana, ale nie możemy oczywiście przesadzić. Wycieraczka nie może podczas pracy wystawać poza szybę. Może to doprowadzić do nieprawidłowej pracy wycieraczek, pogorszenia efektywności, przyspieszonego zużycia piór i do niszczenia uszczelek szyby czołowej. Najlepiej zasięgnąć informacji w książce obsługi pojazdu lub zapytać doradcę w sklepie. Podane w książce długości piór są dobrze dopasowane i zazwyczaj największe jakie można z powodzeniem zainstalować. Podczas instalacji warto pochylić się nad ramionami wycieraczek. Pióro musi przylegać do szyby pod kątem 900. Kąt przylegania możemy wyregulować wyginając odpowiednio ramiona wycieraczek. Jeżeli nie wiemy jak to robić polecamy zlecić to fachowcom. Usługa na pewno będzie niedroga a korzyści wymierne.
Porady eksploatacyjne
Wycieraczka samochodowa to wymienny element eksploatacyjny, który powinniśmy zmieniać przynajmniej raz w roku. Im lepsza jakościowo wycieraczka tym dłużej będzie ładnie zbierać wodę z szyby. Jest kilka sposobów na wydłużenie życie piórom wycieraczek, które warto wdrożyć aż staną się nawykiem.
Po pierwsze – od czasu do czasu przemyjmy szybę szmatką i płynem do mycia szyb. Podczas jazdy na szybie czołowej gromadzi się pył, bród, resztki smoły, asfaltu, owadów a w zimę także lód. Wielu kierowców uważa że spryskiwacze i włączenie maksymalnych obrotów wycieraczek załatwi sprawę. Oczywiście do tego między innymi służą spryskiwacze i wycieraczki, ale systematyczne przetarcie szyby szmatką z płynem pozwoli na lepsze usunięcie zabrudzeń, ułatwi wycieraczkom zbieranie wody i znacząco wydłuży żywotność piór. Przed dłuższą trasą, raz na tydzień, miesiąc czy przed wyjazdem, przecierajmy szybę czołową.
Po drugie – nie oszczędzajmy na płynie do spryskiwaczy i nie używajmy zimowego płynu latem. Zimowy płyn do spryskiwaczy zawiera dużo więcej alkoholu, który niekorzystnie wpływa na stan gumy w piórach. Oczywiście zimą, zimowy płyn do spryskiwaczy to konieczność, lecz latem warto używać letniego płynu, który zawiera znacznie mniej alkoholu. Tutaj nie oszczędzajmy, zwłaszcza że 5 litrowe opakowanie płynu do spryskiwaczy to wydatek nie przekraczający zwykle 20 zł.
Po trzecie – dostosowanie prędkości wycieraczek. Wiadomo widoczność i bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu, ale kiedy na zewnątrz mżawka wycieraczki nie muszą latać po szybie jak opętane. W większości samochodów regulacja szybkości cyklu wycieraczek, pozwala idealnie dostosować cykl wycierania do warunków na zewnątrz.
Po czwarte – wycieraczki samochodowe nie służą do odrywania lodu z szyby. Lepiej użyć odmrażacza do szyb i skrobaczki niż piłować wycieraczki. Interwencja skrobaczką zdecydowanie wydłuży żywotność piór. W zimie warto też po skończonej jeździe podnieść wycieraczki aby nie przymarzły do szyby.
I na koniec, niezależnie od pory roku powinniśmy od czasu do czasu czyścić pióra wycieraczki samochodowej z pyłu, kurzu i brudu. Im czystsze wycieraczki, tym lepiej będą spełniać swoje zadanie.
“Niewidzialna wycieraczka samochodowa”
Niewidzialna wycieraczka to ciekawa alternatywa dla wycieraczek tradycyjnych. To preparat o właściwościach hydrofobowych i antystatycznych, który nanosi się na szybę. Przed aplikacją niewidzialnej wycieraczki szyba musi być odpowiednio przygotowana. Należy ją dobrze umyć i odtłuścić. Preparat nanosimy na ścierkę i wcieramy równomiernie w szybę, a następnie pozostawiamy 30 min do wyschnięcia. W przypadku szyby czołowej musimy nałożyć minimum 2 warstwy. Trwałość takiej powłoki zależy od tego jak dużo używać będziemy spryskiwaczy i wycieraczek tradycyjnych.