Wybierając olej do naszego samochodu, chcemy aby jego jakość była jak najlepsza. Często kierujemy się poleceniami znajomych, którzy zdążyli już wypróbować dany preparat, oraz rekomendacji producenta, który wie najlepiej, co jest najodpowiedniejsze do auta, które sam wypuścił na rynek. W obiegu funkcjonuje wiele rodzajów olejów, jak w takim razie wybrać ten najlepszy, który odpowie na wszystkie potrzeby naszego samochodu?
Czym jest SAE
Klasy lepkości SAE z ang. Society of Automotive Engineers (Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji), pozwalają określić odpowiednią grubość filmu olejowego. Mierzy się ją w niskich jak i w wysokich temperaturach. Dla każdej klasy lepkości określa się lepkość maksymalną w temperaturze pomiaru oraz graniczącą wartość pompowalności w temperaturze niższej o 5ºC.
Dla pomiarów w niskich temperaturach używa się symulatora „zimnego startu” (CCS). Dzięki niemu można przewidzieć jak dany olej zachowa się w niskich temperaturach, podczas zimnego startu silnika. Stwarzane są warunki odpowiadające tym, panującym w silniku podczas uruchamiania go na zimno. Ma to zagwarantować, że olej będzie pełnił aktywną rolę smarną i nie zakrzepnie tworząc stałą masę zaraz poniżej temperatury pomiaru. Oznaczenie SAE można traktować jako najniższą bezpieczną temperaturę rozruchu silnika.
Jaka temperatura taka lepkość
Lepkość olejów do smarowania przekładni zębatych oznacza się klasyfikacją SAE. Wyjątek stanowią oleje do automatycznych skrzyń biegów, których nie klasyfikuje się ze względu na lepkość. Wartości dla olejów wielosezonowych są kompilacją wymogów obu grup olejów. Wartości odpowiadające temperaturze i lepkości. Dla olejów przeznaczonych do użytkowania w zimie SAE 70W, 75W, 80W, 85W określa się temperatury odpowiadające największej lepkości 150 000 cP, oraz minimalną lepkość w temperaturze +100ºC. Lepkość olejów SAE 80, 85, 90, 110, 140, 190, 250 określa się wyłącznie w temperaturze +100ºC.
Wybierając olej silnikowy należy pamiętać, że klasyfikacja SAE, która stosowana jest do przekładni, nie stanowi kontynuacji klasyfikacji SAE odnoszącej się do olejów silnikowych. Przykładowo SAE 80W odpowiada SAE 20 oleju silnikowego, a SAE 90 pod względem lepkości jest tym samym co SAE 40 czy 50 oleju silnikowego. Rozbieżna numeracja została zastosowana, aby oleje silnikowe oraz oleje do mechanizmów można było odróżnić od siebie już na poziomie oznaczenia klasyfikacji lepkości.
Wybierając olej do samochodu warto wiedzieć, czego dotyczą oznaczenia, jakie widnieją na opakowaniu. Z paroma dodatkowymi informacjami, dziwnie wyglądające kody, przemienią się w łatwe do odczytania i wręcz oczywiste skróty. Jednak zawsze warto pamiętać, że nawet nie posiadając odpowiedniej wiedzy można skorzystać z pomocy fachowca.