Gdy zbliża się zima, zdecydowana większość miłośników jazdy na motocyklu zaczyna przygotowywać swoje maszyny do „zimowania”. Przed odstawieniem motoru do garażu warto wykonać kilka łatwych zabiegów konserwacyjnych, które sprawią, że nasz jednoślad zachowa pełną sprawność do następnego sezonu.
Nasmaruj łańcuch
W miesiącach jesiennych, zimowych i na początku wiosny elementy metalowe motocykla są szczególnie narażone na korozję. Nieużywany, suchy łańcuch bardzo szybko przybierze rudawy kolor i po zimowaniu nie będzie nadawał się do jazdy. Można temu zapobiec zapewniając łańcuchowi dobre smarowanie i zabezpieczenie antykorozyjne. Pomogą nam w tym:
SMAR DO ŁAŃCUCHÓW CX80 MOTO CHAIN
SMAR DO ŁAŃCUCHÓW AXENOL (SPRAY)
Zmień olej i filtry
Zdrowy rozsądek często podpowiada nam, że olej silnikowy w motocyklu najlepiej wymienić po zimie. Jednak zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie wymiana oleju przed zimowaniem jednośladu. Olej silnikowy, który ma za sobą sezon intensywnej pracy jest zanieczyszczony przez siarczany i ma kwaśny odczyn. Przepracowany olej w połączeniu z wilgocią daje pole do popisu korozji, która znacznie szybciej zniszczy wewnętrzne elementy silnika. Serwis olejowy oznacza także zmianę filtrów. Zgromadzona w filtrach wilgoć sprzyja rozwojowi grzybów, a gdy zmieni się w lód może spowodować awarię. Dobierz olej do swojego silnika spośród wysokiej jakości produktów Orlen Oil Platinum RIDER:
PLATINUM RIDER SCOOTER 4T 5W-40
Zadbaj o skórzane siedzenia
Skóra użyta do wykończenia siedzenia, rączek kierownicy, toreb, bagażników w konfrontacji z zimową aurą może popękać, stracić elastyczność i kolor. Przed zimowaniem polecamy zabezpieczyć skórzane elementy motocykla środkami do konserwacji skór takimi jak:
BALSAM DO SKÓRY 3w1 AMTRA MOJE AUTO
Pamiętaj także o tych wskazówkach:
- Nie przepalaj motocykla podczas zimowania. Podczas długiego postoju ruchome elementy silnika nie mają odpowiedniego smarowania. Uruchomienie motoru na chwilę nie zapewni porządnego smarowania, zatem tylko zużyjesz bardziej osprzęt silnika. Akumulator również nie lubi przepalania. Więcej energii zużywa się na odpalenie silnika niż jej przybywa podczas krótkiej pracy motoru.
- Napompuj koła do maksymalnego podanego przez producenta poziomu. Pozwoli to uniknąć odkształceń opony podczas długiego postoju. Możesz też od czasu do czasu przesunąć pojazd.
- Odciąż opony. Jeżeli masz odpowiedni stojak, warto postawić na nim nasz jednoślad, żeby ciężar maszyny nie spoczywał na oponach.
- Zatankuj do pełna. Jeżeli masz metalowy bak, pozwoli to zminimalizować ryzyko zgromadzenia się w baku wody i powstania korozji. W przypadku baków z tworzyw sztucznych nie ma to aż tak wielkiego znaczenia.
- Nie zimuj motocykla pod gołym niebem. Jeżeli nie dysponujesz własnym garażem, możesz skorzystać ze specjalnych przechowalni, których ceny oscylują w okolicach od 100zł za miesiąc.