Zamów przez telefon lub e-mail i odbierz przygotowane zamówienie. Podaj numer VIN Twojego auta, a dobierzemy odpowiedni olej za Ciebie OK

Eksploatacja pojazdów w warunkach zimowych

Zima potrafi zaskoczyć kierowców. Niekiedy już w październiku zdarza się, że wraz ze spadkiem temperatury pojawiają się w Polsce pierwsze opady deszczu ze śniegiem, powodujące gołoledź. Dodatkowo szybko zapadający zmrok, częste mgły i przymrozki stają się problemem nawet dla najbardziej doświadczonych kierowców. Dlatego należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu samochodu do sezonu zimowego. Jednym z najważniejszych elementów, o którym należy pamiętać przed zbliżającą się zimą jest wymiana opon – na zimowe. Każdy odpowiedzialny kierowca zdaje sobie sprawę jak istotne jest odpowiednie „obuwie” naszego samochodu zwłaszcza w tym okresie. W czasie trudnych warunków atmosferycznych na drogach, poruszając się bez odpowiednich opon nawet najnowsze rozwiązania technologiczne zamontowane w pojazdach (np. ABS oraz ESP) nie przyniosą oczekiwanego rezultatu.

Kolejnym ważnym elementem jest sprawdzenie stanu akumulatora. Zwłaszcza w samochodach zasilanych olejem napędowym rozruch silnika w niskich temperaturach wymaga pobrania z akumulatora dużej dawki energii, do tego podgrzewanie tylnej szyby i ogrzewanie wewnątrz samochodu powoduje zwiększony pobór prądu.

Oleje i płyny

W warunkach zimowych kluczową rolę odgrywa stosowanie wysokiej jakości, odpowiednio dobranego oleju silnikowego oraz płynów eksploatacyjnych takich jak: płyn do układu chłodzenia, płyn hamulcowy oraz płyn do spryskiwaczy. Znacznie większa ilość środków smarowych dostępnych na rynku to oleje wielosezonowe np. 5W-30, 10W-40. Za lepkościową klasyfikację olejów odpowiada SAE (Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych), które m.in. określa zakres temperatur stosowania olejów silnikowych i przekładniowych. Im niższa cyfra przed literą „W”, tym olej posiada lepsze właściwości niskotemperaturowe, takie jak lepkość strukturalna tzw. rozruchowa, czy pompowalność. Nie ma konieczności wymiany oleju silnikowego bezpośrednio przed zimą. Należy go jednak wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, najczęściej po określonym przebiegu. Warto jednak kontrolować poziom oleju w misce olejowej i uzupełnić jego ewentualny brak. W czasie sprawdzenia można również zaobserwować, czy olej zbyt szybko nie spływa po bagnecie, co może wskazywać na nadmiar paliwa w misie olejowej. W takim przypadku należy udać się do serwisu. W portfolio firmy ORLEN OIL znajdziemy oleje o zróżnicowanym poziomie jakości, i zakresu lepkości począwszy od produktów mineralnych API: CG-4/CF-4 przeznaczonych do starszych typów silników, poprzez klasy API: CI-4, ACEA E7 – PLATINUM ULTOR Plus 15W-40, API: CJ-4, ACEA E9 – PLATINUM ULTOR Futuro 15W-40, aż po oleje półsyntetyczne i syntetyczne spełniające najwyższą klasę API CK-4 – PLATINUM ULTOR Complete 10W-40, PLATINUM ULTOR Optimo 10W-30, w tym także nisko-lepkie oleje syntetyczne, takie jak PLATINUM ULTOR Perfect 5W-30.

Przed sezonem zimowym koniecznie należy zadbać o wymianę płynu do spryskiwaczy. ORLEN OIL ze swojej oferty poleca SYLEN – zimowy płyn do mycia i spryskiwania szyb samochodowych, skutecznie czyści szyby usuwając sól, brud, śnieg, błoto i inne zanieczyszczenia wpływające ujemnie na widoczność. Przeciwdziała obladzaniu się szyb podczas mrozów, pełni funkcję środka zapobiegającego oblodzeniu końcówki dyszy, zapewniając swobodny wypływ płynu.

Przed okresem zimowym niezbędne jest także sprawdzenie płynu hamulcowego. Należy zwrócić uwagę na ewentualnie wytracającą się wodę w płynie. Stężenie wody na poziomie 3% w płynie hamulcowym jest podstawą do jego wymiany. Wymiana płynu hamulcowego zalecana jest również co 2 lata lub po 40 tys. km przebiegu. ORLEN OIL poleca płyn hamulcowy DOT.

Jednym z elementów przygotowania samochodu do sezonu zimowego powinno być również sprawdzenie płynu chłodniczego. Jeśli płyn utraci swoje właściwości może zamarznąć już w temperaturze kilku stopni. Należy wówczas go bezwzględnie wymienić. ORLEN OIL w swojej ofercie posiada linię płynów Petrygo. To nowoczesna zaawansowana technologicznie gama płynów do chłodnic. Linia pokrywa pełne spektrum zapotrzebowania rynkowego i przeznaczona jest do profesjonalnych zastosowań. Produkty opracowane zostały o najnowocześniejsze parametry, spełniające wymagania współczesnych silników. Gama zawiera 4 linie produktowe: ekonomicznej klasy płyn do starszych samochodów (Petrygo Q NEW), płyn z szerokim zakresem aprobat w standardzie G12+ (Petrygo PLUS) i dedykowany do grupy VW płyn Petrygo PRIME G 12++. Obok produktów do samochodów osobowych opracowany został płyn do samochodów ciężarowych i ciężkiego sprzętu Petrygo HEAVY. Petrygo zapewnia ochronę przed korozją i kawitacją dla całego układu chłodzącego, bezpieczeństwo dla elementów gumowych i z tworzyw sztucznych oraz gwarantowaną temperaturę krystalizacji. Stosowanie płynów chłodzących Petrygo zabezpiecza przed powstawaniem osadów i kamienia oraz zapewnia wzorcowe parametry wymiany ciepła.​

Przed zimą warto także zadbać o dobre wycieraczki do szyb, wymienić stare filtry kabinowe, sprawdzić oświetlenie, stan zawieszenia, a także zaopatrzyć się w odmrażacz do zamków i szyb. Należy także pamiętać o nasmarowaniu uszczelek odpowiednim środkiem do konserwacji np. silikonem do uszczelek.

Do szerszego zapoznania z ofertą ORLEN OIL zapraszamy na stronę internetową www.orlenoil.pl

Autor: Katarzyna Starzec, Kierownik produktu w Dziale Badań i Rozwoju

Udostępnij w mediach społecznościowych...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin