AdBlue to nazwa handlowa wysokiej czystości 32,5% wodnego roztworu mocznika, który służy do rozkładania szkodliwych dla środowiska tlenków azotu. Wymagania ekologiczne i restrykcyjne normy emisji spalin sprawiły, że katalizator SCR i niezbędny do jego funkcjonowania płyn AdBlue od 2011 roku występuje w samochodach ciężarowych i autobusach. Od roku 2015 układ SCR możemy spotkać praktycznie we wszystkich samochodach osobowych z silnikiem diesla. O AdBlue i katalizatorach SCR krąży wiele mitów, dlatego w tym artykule postaramy się do końca wyczerpać temat.
Jak działa układ SCR?
Mówiąc w uproszczeniu, układ SCR oczyszcza spaliny ze szkodliwych dla zdrowia i środowiska tlenków azotu. Cały proces odbywa się w katalizatorze SCR przy udziale wspomnianego wcześniej płynu AdBlue, który jest wtryskiwany do układu i miesza się ze spalinami. Mieszanka spalin i AdBlue trafia do katalizatora, gdzie pod wpływem wysokiej temperatury zawarty w AdBlue mocznik przekształca się w amoniak i skutecznie neutralizuje szkodliwe tlenki azotu.
Jak uzupełniać AdBlue?
Po pierwsze pamiętajmy, że AdBlue to nie jest żaden dodatek uszlachetniający do paliwa czy oleju i wlewa się go do osobnego zbiornika. Zbiornik zazwyczaj znajduje się w bagażniku, pod maską lub koło wlewu paliwa. Wlew AdBlue jest opisany i zazwyczaj ma niebieski korek. Płyn AdBlue możemy nalewać z kanistra, butelki, przez lejek, albo skorzystać z dostępnego na niektórych stacjach paliw dystrybutora AdBlue.
Kiedy uzupełniać AdBlue?
O tym, że powinniśmy uzupełnić AdBlue odpowiednio wcześnie powiadomi nas komputer pokładowy. Po pojawieniu się informacji o konieczności dolania tego płynu mamy jeszcze sporo czasu, żeby to zrobić, ale nie odkładajmy tego w nieskończoność, bo skończenie się AdBlue spowoduje przejście samochodu w tryb awaryjny, a następnie system uniemożliwi nam odpalenie auta. Pobór AdBlue podczas standardowej jazdy jest niewielki i wynosi od 1 do 3 litrów na 1000 km.
Płyn AdBlue jest stale dostępny w naszej ofercie.